Wat kan ik verwachten na een kaakchirurgusche ingreep?

Pijn

Nadat de verdoving is uitgewerkt kunnen pijnklachten optreden. Deze zijn te bestrijden door het innemen van pijnstillende tabletten volgens voorschrift. Het is verstandig een pijnstiller in te nemen voor de verdoving is uitgewerkt.

Bloeding

Het eerste uur na de ingreep kan er nog steeds een beetje bloed uit de wond komen. Omdat dit bloed zich met speeksel vermengd, lijkt het vaak meer dan het in werkelijkheid is. Zo nodig kunt u de volgende maatregelen nemen:

• De mond NIET spoelen met water maar met een gaasje of schone zakdoek deppen;
  • Een gaasje of een knoop in een schone zakdoek maken en deze op de wond leggen. Bijt vervolgens stevig op het gaasje of de knoop van de zakdoek. Hou dit minstens een half uur vol. Neem het gaasje of de zakdoek voorzichtig weg. Herhaal dit indien nodig.

Mocht de bloeding niet ophouden, dan contact opnemen met de praktijk.

Zwelling

Na een chirurgische ingreep volgt altijd een zwelling van het weefsel in de omgeving. Het ontstaan van de zwelling kan worden tegengegaan door de wang te koelen. Het koelen kan bijvoorbeeld door ijsblokjes in een handdoek te wikkelen en dit tegen de wang te houden. Ook het innemen van ibuprofen vermindert een zwelling. Het is mogelijk dat u uitwendig kleine bloeduitstortingen waarneemt, deze verdwijnen na een week vanzelf.

Mondhygiëne

Op de dag van ingreep mag u uw mond niet spoelen, anders beschadigd u het bloedstolsel. Normaal tandenpoetsen mag wel. Na de maaltijden kunt u de mond spoelen met zout water (een halve theelepel zout op een glas water), of een kamillethee- oplossing.

Roken en Alcohol

Er mag absolutt NIET gerookt worden zolang er een wond in de mond is!! Het is ook zeer onverstandig alcohol te gebruiken na de ingreep.

Hechtingen

De hechtingen worden na 1 week verwijderd bij de controle.